De koppeling vervangen
De koppeling (ook wel aandrijving genoemd) is een onderdeel van de auto dat dmv. vermogen (rotatie en vermogen) de verbinding legt tussen de motor en de versnellingsbak.
Een koppeling bestaat uit een plaat (koppelingsplaat), een drukgroep en een druklager. De koppelingsplaat is een gewafelde plaat die zich bevindt tussen het vliegwiel en de drukgroep en de plaat is verbonden met de inkomende as van de versnellingsbak. Drukgroep zorgt zoals de naam al doet vermoeden voor de benodigde druk waardoor de koppelingsplaat tussen de drukgroep en het vliegwiel vast kom te zitten en zo een geheel vormt. De Druklager zorgt ervoor dat de beweging van het koppelingspedaal wordt overgebracht. Voor meer informatie neem contact op met onze specialisten.
Wanneer moet je de koppeling vervangen?
Je geeft gas en je ziet het toerental oplopen maar je auto lijkt niet echt te versnellen dat is een vaak een aanwijzing dat je de koppeling moet vervangen. Vooral als je bij het stoplicht snel wilt optrekken voel je dat je gaat “slippen” en je niet makkelijk wegkomt, hoe sneller je wilt optrekken hoe moeilijker het gaat. Dit is dan een duidelijke aanwijzing dat ze vervangen moeten worden. Wanneer je dat niet doet komt er een moment dat je helemaal niet meer wegkomt uit stilstand. Wanneer je bij het indrukken van het koppelingspedaal gekraak of gepiep hoort is het vaak een aanduiding dat de druklager stuk/versleten is.
Wat kost het vervangen van een koppeling?
Afhankelijk van het merk auto en type model liggen de kosten tussen de 400 en de 700 euro. Hoewel het niet vaak voorkomt dat tegelijkertijd alle drie de onderdelen, dus koppelingsplaat, druklager en drukgroep stuk zijn wordt meestal geadviseerd om toch alle drie de onderdelen tegelijkertijd te vernieuwen. Arbeidsloon van de garagewerkzaamheden liggen namelijk hoger dan de materiaalkosten dus wil men liever het risico uitsluiten dat men op een korte termijn weer hoge reparatiekosten voor de kiezen krijgt bijvoorbeeld bij de eerstvolgende APK keuring.